maanantai 25. lokakuuta 2010

Sokrates


Eräänä päivänä suuri filosofi törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen:
-Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin yhdeltä oppilaaltasi?
-Hetkinen, Sokrates sanoi. -Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on Kolmoissuodatintesti.
-Kolmoissuodatin?, kysyi mies.
-Juuri niin, Sokrates jatkoi. -Ennen kuin kerrot minulle oppilaastani, kokeillaanpa suodattaa se, mitä aiot sanoa. Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se, mitä aiot kertoa, on totta?
-En, mies vastasi, -Itse asiassa kuulin vain asiasta juuri...
-Hyvä on, sanoi Sokrates. -Eli et tiedä, onko asia totta vai ei. Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta. Se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa oppilaastani hänen kannaltaan hyvää?
-Ei. Pikemminkin päinvastoin..., mies aloitti. Mutta Sokrates keskeytti hänet: -Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa oppilaastani, vaikka et tiedä, onko se edes totta.
Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: -Voit silti läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aiot oppilaastani kertoa, minulle jotain hyötyä?
-No, ei oikeastaan, mies vastasi.
-Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole totta, eikä hyvää, eikä siitä ole minulle hyötä, miksi edes kertoa siitä minulle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs tähän sanot?