perjantai 29. lokakuuta 2010

Arturo Perez-Reverte

Perjantai. Sää oli pilvinen, kostea ja kolea. Töiden jälkeen ajoin kirjastoon ja sieltä edelleen kauppaan etsimään ruokaa. Viikko oli mukava ja mielenkiintoinen, mutta nyt olin jo väsynyt kun saavuin hämärtyvänä iltana kotiin. Siellä minua odotti yllätys, hieno yllätys! Koleus, kosteus ja pimeys ei tuntunut enää missään.

Luen aika perskeleesti ja yksi suosikkikirjailijoistani on espanjalainen Arturo Perez-Reverte. Hieno mies, hienoja tarinoita. Ilman häntä maapallo ehkä pyörisi, mutta paljon tylsempi paikka se ainakin olisi.
Niin se yllätys... Kotona minua siis odotti kirjekuori, mikä sisälsi mustavalkoisen Arturon valokuvan mihin Arturo oli omin käsin kirjoittanut espanjaksi:
"Juhalle, terveiset ystävältä" (Espanjaksi)
Wow!!
Tämän yllätyksen minulle järjesti eräs espanjalainen senorita Nuria, joka tiesi minun arvostavan suuresti Arturo Perez-Reverte:a. Olen sanaton.



Pérez-Reverte on saanut lukuisia palkintoja.
* Ranskalainen Lire-lehti on valinnut hänet maailman kymmenen parhaan kirjailijan joukkoon,
* New York Times Book Review valitsi Flaamilaisen taulun ilmestymisvuotensa viiden parhaan käännöskirjan joukkoon ja
* Ruotsin jännityskirjallisuuden Akatemia vuoden käännösdekkariksi.
* Yhdeksäs portti
sai Tanskassa Pelle Rosenkratz -palkinnon vuonna 1995 ja 1997 New York Times Book Review valitsi sen vuoden kirjat -listalleen. Myös Suomen Dekkariseura antoi teokselle kunniakirjan.
* Pérez-Reverten romaanien pohjalta on tehty useita elokuvia.
* Pérez-Reverten loistokas kirjailijan ura sai arvoisensa käänteen, kun hänet valittiin vuonna 2003 Espanjan kuninkaallisen taideakatemian kaikkien aikojen nuorimmaksi jäseneksi.
* Hänen teoksiaan on julkaistu yli 30 maassa ja käännetty tähän mennessä 19 kielelle.

http://www.like.fi/kirjailijatt/perez-reverte-arturo

Omia suosikkejani ovat Flaamilainen taulu, Miekkamestari ja Yhdeksäs portti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs tähän sanot?