tiistai 18. elokuuta 2009

Viime lauantai

Parsifal ja Galahad istumassa oudossa baarissa. Baarin pulisevien asiakkaiden äänten ylitse kuulen lasien vaimeaa kolinaa ja helähtelyä, joka kuuluu korkean väliseinän takaa ja kaikuu korkeassa, koristeellisessa katossa. Tuijotan baarin viinahyllyä sillä välin kun kaverini Galahad on käymässä kusella ja koen optisen harhan tai jotakin, koska kaikki ei ole kohdallaan, näen nuo pullot edessäni ja näen niden heijastukset niiden takana, mutta en näe itseäni! En näe omaa peilikuvaani!

Galahan tulee takaisin väenpaljouden läpi, työntyy kohteliaasti kyynärpäillään parin asiakkaan ohi, nostaa takkinsa baarituolilta ja nojaa viereeni tiskiin, siemaillen tuopistaan.
"Galahan, auta minua", sanon. "Olen tulossa hulluksi tai sitten minusta on tullut joku vitun vampyyri tai jotakin."
Galahad katsoo minua. Hän on vanhempi kuin minä - neljänkymmenenkolmen, luullakseni - maantienväriset hiukset, teekupinkokoinen kalju kohta, nenänpäällä muutama samansuuntainen viehättävä arpi, jotka aavat hänet näyttämään siltä kuin hän jatkuvasti kurtistaisi kulmiaan, vaikka oikeasti hän yleensä nauraa. Vähän suurempi kuin minä.

"Mistä oikein puhut, Parsifal, sinä uskomaton imbesilli?"
Nyökkään kohti edessäni näkyvää viinahyllyä. Näen siellä ihmisiä, pullojen takana, aivan niinkuin näen ihmisiä takanani. Vannon että kyse on samoista ihmisistä ja minun pitäisi olla heidän ja takana olevan peilin välissä, mutta en siltikään näe itseäni. Nyökkään uudestaan toivoen, että liikkeeni näkyisi peilissä, mutta se ei näy.
"Katso!" Sanon. "Katso: peilissä!"
Sehän on peili, eikö niin? Tuijotan. Lasihyllyjä. Messinkisiä kannatinpylväitä. Edessäni oleva pullo Stoly Rediä ja sen takaosa heijastuvat peilistä, samoin pullollinen sinistä Smirnoffia, etiketti minuun päin ja etiketin tyhjä valkoinen takaosa näkyvissa pullon ja sen sisällä olevan vodkan läpi. Sama juttu vieressä olevan Bacardi-pullon kanssa. Näen pullon pienen etiketin peilistä, ja näen sen pullon läpi edestä käsin. Tietenkin se on peili!

Galahad siirtää päätään niin että hänen laukansa lepää olallani. Hän tiirailee eteenpäin. Hän ottaa takintakustaan lasit, joista hän ei ole erityisen ylpeä, ja asettaa ne nenälleen.
"Mitä?" hän kysyy ja kuulostaa ärtyneeltä. "Parsifal, mitä sinä höpiset? Galahad sanoo. Hän kääntyy katsomaan minua. Katson uudestaan peiliin. Hemmetti! En näe häntäkään!
Osoitan sormellani ja ohikulkeva työntekijä mulkaisee minua hassusti, kun melkein tökkään häntä silmään.
"Olen näkymätön!" rääkaisen.
"Olet kännissä", Galahad sanoo ja kääntyy takaisin tuoppinsa ääreen.
Yksi peilistä näkyvistä ihmisistä katsoo minua. Tajuan, että osoittelen edelleen sormellani. Käännyn ja katson taakseni, mutt siellä ei ole kuin joukko selkiä ja kehoja; kukaan ei katsele minua. Käännyn takaisin ja tuijotan peiliin juuri kun työntekijä kurotautuu ottamaan Bacardi-pullon hyllyltä. Tuijotan. Sen peilikuva on yhä paikoillaan! Yhä hämmästyttävämpää!

Mies joka katseli minua, kaselee minua edelleen. Sitten tajuan, että näen hänen yläpuolellaan tiiliseinällä palasen siihen maalattua freskoa. Käännähdän ja katson takanani olevien ihmisten yläpuolelle. Korkeista, lasimaalauksin koristelluista ikkunoista tulvii yhä melkoisesti valoa. Ei freskoja. Käännyn takaisin samaan aikaan kun työntekijä asettaa Bacardi-pullon takaisin hyllylle. Se ei ole täysin suorassa ja on vähän väärässä paikassa. Eräs vanhemmista miespuolisista baarimikoista kulkee ohitseni ja asettaa pullon täsmälleen oikealle paikalle jotta peili-illuusio säilyisi, ennen kuin menee oluthanalle ja täyttää muutaman olut-tuopin. Mulkoilen häntä kun hän tulee lähemmäs. Täydellinen kusipää. Sitten vetäydyn kauemmas, peloissani, kun hä tulee suoraan minua kohti ja asettaa lasit minun ja Galahadin eteen. Katson omaa tuoppiani ja näen, että se on tyhjä juuri kun baarimikko nappaa sen pois ja ottaa maksun Galahadilta, joka kaataa muutaman jäljelle jääneen millin vanhasta lasista uuteen.

Pudistan päätäni. "Ei saatana", sanon, huokaan ja katson kattoon. "Tästä ei tule mitään."
"Mitä?" Galahad kysyy ja kurtistaa kulmiaan.
"Tästä ei tule mitään. Tämä päivä on ollut..."
"Näytät kaamealta Parsifal", Galahad sanoo ja nyökäyttää sivulle. "Tuolla on muutama vapaa tuoli. Mennään istumaan."
"Okei, ostetaan vähän röökiä, jooko?"
"Ei! Olet lakossa, joko unohdit?"
"Joo, mutta tämä on ollut rankka päivä..."
"Suuntaa nyt vain noita pöytiä kohti, okei?"
Unohdan takkini, mutta Galahad muistaa sen. Istuudumme puoliympyrän muotoisen, uurretun nahkapenkin päähän ja laskemme tuoppimme soikealle pöydälle.


"Näytänkö tosiaan kauhealta?"
"Parsifal, näytät umpihumalaiselta."
"Senkin barbaari."
"Sanon vain miltä minusta näyttää."
"Minulla on ollut traumaattinen päivä", sanon ja kiedon nahkatakkiani ympärilleni.
"Kuulostaa tosi tuskalliselta."
"Kiitos että lähdit kaljalle ritari Galahad" sanon, katson häntä silmiin humalaisen vilpittömyydellä ja mäjäytän häntä kevyesti kyynärvärteen.
"Auts! Et viitsisi lopettaa?" Hän hieroo käsivarttaan. "Mutta kumminkin, älä turhia kiittele."
"Galahad, onko sinulla yhtään röökiä, Galahad?"
"Ei, ei edelleenkään."
"Ai. Ei sitten. Mutta oli tosi reilu sinulta, että tulit kaljalle, ihan totta, Galahad. Olet ainoa kaverini, joka ei ole joku saatanan ------" No, --- lisäksi. Ja, oli miten oli, on tosi hienoa, että voin kertoa sinulle kaiken tämän paskan."
"Ja jakaa sen kaikkien muiden baarin asiakkaiden kanssa, ellen minä käskisi sinua pitämään turpaasi kiinni."
"Joo, mutta et uskoisi mitä minulle on tapahtunut, hartioilleni yritetään uskomattomia juttuja".
"Tuossa kunnossa olevan tyypin harteille ei sälytetä mitään. Joutaisit tiputukseen".
Sivuutan tämän olankohautuksella ja kumarrun lähemmäs häntä. "Olen vakavissani".
Galahad huokaa syvään. "Sinulla on lahjoja dramaattisten hyberbolien esittämiseen, Parsifal".
"Se on totta!"
"Ei..." Galahad sanoo rauhallisesti. "Luulen etä jos se olisi totta, et olisi täällä yrittämässä juoda kapakkaa kuiviin."
"Paskat." Ajattelen asiaa. "Luuletko että saatan olla tulossa känniin?"
"Äh, turpa kiinni ja juo kaljasi."
"Hyvä idea... Muuten, onko sinulla yhtään röökiä, Galahad?"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs tähän sanot?