torstai 23. joulukuuta 2010

Joulu

Pakkasaamu, puiden oksat kuorrutettu kimaltelevan kauniilla valkoisella. Pakkasta -29 astetta. On aaton aatto, aamu kello 8 jälkeen kun ajelen Jyväskylää kohden. Etsimään joulumieltä. Ei tarvetta ostaa mitään muuta kuin heräteostoksia. Ihmisiä siellä sun täällä, joka paikassa. Ulkona kylmä, kaupoissa kuuma. Minä kaiken keskellä, kiireettömänä. Minä istumassa Coffee Housessa ja katselemassa ikkunasta ihmisiä joulukiireiden keskellä.
Menee tunti, menee toinen, menee kolmaskin. Jo kaksi kassia käsissäni. Tunnen että minulle alkaa riittää, olen valmis lähtemään kotiin.
Kotia kohden ajaessa aurinko paistaa kirkkaasti, luonto näyttää upealta. Kotona odottaa pieni kasa paketteja ja suurempi kasa joulukortteja. Miten jotkut niin kaukaiset ihmiset muistavatkin yhä.
Riisipuuroa, Pyypaistia, kermaista aurajuustolohta, glögiä, suklaakakkua vadelmilla, viiniä. Niistä on joulu tehty.
Mutta lopullinen joulutunnelma minulle tuli vasta kotona, kun laitoin ostamani Gregorian (Christmas Chants & Vision) DVD:n kotiteatteriini ja aloin katsomaan sekä kuuntelemaan heidän esitystään. Upeaa, kaunista, ajattelin. Kuuman glögin lämmittäessä sisuksiani.
Christmas comes but once a year
Or so the saying goes
We see the loved ones, shed a tear
And watch the christmas shows
But as the snow keeps falling
The flakes turn into rain...
So look to in the wintersky
And see the stary glow
The angels gone you'll only find
Her footsteps in the snow...

So look to in the wintersky.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs tähän sanot?